Zachte aandacht

Aandacht voelt zacht, als je het toelaat op lastige plekken. Als je erbij durft te blijven, dan gebeurt er iets. Gedachten en gevoelens zijn soms zo overweldigend. Ze nemen je mee, ver hier vandaan, weg van dit moment.

feather_png12960Er naartoe bewegen, ja zeggen, het verwelkomen. Allemaal woorden die ik gebruik in mijn mindfulnesstrainingen, maar ook bij mijzelf. Het helpt mega om erbij te blijven, bij een rot gevoel. Niet meteen, echt niet. Dat is lastig, voor mij ook. Een boel hersenspinsels zijn nodig om telkens wat dichterbij te komen. Stapje voor stapje.

Geen weken of maanden van spinsels, maar dagen. Vermoeiende dagen, die je volledig in je hoofd doorbrengt. En, als alle spinsels voorbij gekomen zijn, dan pak je het op. Je stopt met doorgaan en gaat erbij zitten met je ogen even dicht. Dan pak je voorzichtig dat gevoel op waar het allemaal om draait. Heel langzaam kom je dichterbij en neem je dat stapje, en nog een stapje, tot je uiteindelijk daar bent waar je moet zijn. Bij dat lastige gevoel, waar je eerst hard vandaan rende. Bewuste aandacht maakt zacht. Zachte aandacht helpt.

Wat doen we onszelf soms aan? Hoe gecompliceerd is het in ons hoofd? Best ingewikkeld. Het vraagt om milde aandacht. Hele vriendelijke aandacht, om uiteindelijk dat gevoel onwennig op te pakken en het eens te bekijken. Het verkennen van alle kanten, de voorkant, de zijkanten, de achterkant, bovenkant en onderkant. Hoe voelt het precies? Is het heel groot, een beetje groot, kleiner of klein? En, blijft het gevoel hetzelfde of verandert het? Waar merk je het gevoel precies in je lijf? Op één plek, of meerdere plekken? Welke gedachten roept dit gevoel bij je op?

Je hebt moed nodig om je gedachten te verkennen, en veel moed om je gevoelens te omarmen. Toch kun je dit leren, elke dag opnieuw. Dat scheelt een boel energie en tijd. Tijd die we keihard nodig hebben voor anderen dingen. Zachte aandacht helpt, het tovert alles anders.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*