Wetenschappelijk onderzoek

MBCL bij terugkerende depressie

Rhoda Schuling deed onder auspiciën van Anne Speckens en haar team aan de Radboud Universiteit een ‘Randomised Controlled Trial’ of RCT naar MBCL bij cliënten met terugkerende depressie die al een MBCT training hebben gevolgd. De resultaten waren zeer gunstig en vertonen een duidelijke vermindering van depressieve symptomen en een significante groei in zelfcompassie, mindfulness en kwaliteit van leven. De resultaten hielden aan en verbeterden gedurende zes maanden na de training nog verder:

• Klik hier voor het artikel van Rhoda Schuling et al.
  • Klik hier voor het protocol artikel in Contemporary Clinical Trials.
  • Klik hier voor een eenvoudige samenvatting in het Nederlands.

Een kwalitatieve studie naar de toegevoegde waarde van compassie bij terugkerende depressie liet zien dat MBCL positieve effecten heeft voor cliënten met terugkerende depressie die eerder een MBCT-training hebben gevolgd. Terwijl de hierboven beschreven RCT laat zien dat MBCL effectief is, geeft deze kwalitatieve studie (gepubliceerd in 2021) inzicht in hoe het effectief is. Klik hier om de studie te lezen.

MBCL en MBCT bij terugkerende depressie

Marleen ter Avest heeft voor de Radboud Universiteit Nijmegen onderzoek gedaan naar de relatie tussen MBCL en MBCT (Mindfulness-Based Cognitieve Therapie) bij mensen met terugkerende depressie. Lees hier een samenvatting van het proefschrift.

Overig MBCL onderzoek

• Een Zwitserse pilotstudie van een op MBCL gebaseerd online programma op open inschrijving voor deelnemers met hoge niveaus van zelfkritiek, toonde een significante toename in mindfulness, zelfcompassie, zelf-geruststelling en levenstevredenheid; en een significante afname in het ervaren van een inadequaat of negatief zelfbeeld, de mate stress en angst voor compassie (Krieger, Martig, Van den Brink & Berger, 2016). De resultaten correleerden met de tijd doorgebracht in het programma en bleven behouden bij een follow-up na zes weken. Klik hier om de studie te kunnen lezen.
  • Een andere recente RCT in Zwitserland vertoonde opmerkelijke gezondheidsvoordelen in een niet-klinische groep die een online aanpassing volgde van het MBCL-programma (Krieger et al. 2019). Klik hier voor het artikel.
  • De resultaten van het MBCL-onderzoek dat het CIP i.s.m. onderzoekers van het UMCG en o.l.v. Agna Bartels verricht hebben is nu gepubliceerd in het wetenschappelijke periodiek Mindfulness, klik hier om het artikel te kunnen lezen.
  • ‘Compassietraining bij een heterogene groep ggz-cliënten: een haalbaarheidsstudie’. Klik hier voor dit door Agna Bartelds geschreven artikel in GGzet Wetenschappelijk (2017, 1e uitgave).
  • Een Slowaaks team onderzocht een korte online-versie van MBCL in een RCT (Ondrejková et al., 2020). Niet-klinische proefpersonen kregen op vijftien opeenvolgende dagen een oefening of reflectieopdracht uit het MBCL-programma. De resultaten lieten een onmiddellijk effect zien na beëindiging van de interventie met een significante daling in zelfkritiek en een significante toename in zelfcompassie. De resultaten hielden aan bij follow-up twee maanden later. Klik hier om het abstract te kunnen lezen.

Interpersoonlijke Mindfulness Programma (IMP)

Bartels-Velthuis, A.A., Van den Brink, E., Koster, F., & Hoenders. H.J.R. (26 Augustus 2020 online gepubliceerd). The Interpersonal Mindfulness Program for Health Care Professionals: a Feasibility Study. Mindfulness. Klik hier om de studie te lezen.