Mindful Mediteren

Samen oefenen met mindfulness

Ben je nieuwsgierig naar mindfulness of wil je je eigen beoefening opfrissen? Wil je rustig je dag beginnen of eindigen? Mindfulnessoefeningen en vriendelijke open aandacht ontwikkelen helpen je om tot rust te komen, fysiek en mentaal.

Mindfulness traint je aandacht, waardoor je meer rust in je brein krijgt. Door regelmatig te oefenen leer je op een andere manier omgaan met de malende gedachtenstromen en krijg je meer grip op je gevoelens, emoties, gedrag en reactiepatronen. Als verdieping of onderhoud van je eigen mindfulnessbeoefening begeleid ik wekelijks Mindful Mediteren. In overleg ook geschikt als kennismaking met mindfulness en meditatie. Je kunt instromen wanneer je wilt. Wisselen tussen de dagen en tijden is mogelijk.

Meditatiegroepen

Maandag
Wekelijks
17.30-18.30
Donderdag
Om de week
19.30-20.30 
Vrijdag
Wekelijks
10.00-11.00   
AANMELDEN »

Tijdens het volgen van de mindfulnesstraining lukt regelmatig mediteren best aardig. Maar als de training afgelopen is, kan het lastig zijn om de beoefening vast te houden. Dan is wekelijks samen mindfulnessoefeningen doen misschien iets voor jou. Ook als je nog geen ervaring hebt met mindfulness of meditatie, dan is Mindful Mediteren een mooie kennismaking met aandachttraining. Je bent welkom om mee te doen!
We wisselen een
zitmeditatie af met een lichaamsgerichte oefening (liggende yoga, staande yoga, bodyscan, loopmeditatie) of een andere begeleide meditatie. Ook worden er geregeld oefeningen uit de compassietraining aangeboden. Je hoeft niets mee te nemen, alles is in de ruimte aanwezig. Draag het liefst losjes zittende kleding.

Kosten
Een proefles en een losse les kost 17,50 euro, drie lessen 50 euro en tien lessen 140 euro. De rittenkaarten zijn vier maanden geldig. Zorgverzekeraars vergoeden vaak een deel van de kosten van de 10-rittenkaart. Informeer zelf naar de voorwaarden.  

Meditatie
Via de weg van de meditatie gaan we inzien dat we niets buiten onszelf nodig hebben om echt gelukkig te zijn. We leren ‘los te laten’, waardoor we tot ontspanning kunnen komen en de geest kan ‘thuiskomen’. Het achterna hollen van allerlei dingen hoeft niet meer, omdat het geluk vlakbij blijkt te liggen! Meditatie is niet iets om over te lezen of te praten. Maar, zoals iedere sport en pianospelen: het moet worden beoefend. En het is mogelijk om ieder moment te beginnen. Maar om tot de vruchten van meditatie te komen is het wel van belang om het regelmatig te beoefenen, bij voorkeur iedere dag en zoveel mogelijk op dezelfde tijd. In het begin kan dat b.v. 5 minuten zijn en langzaam kan dat worden uitgebreid tot b.v. 30 minuten of langer. Naarmate we intensiever meditatie beoefenen zal het gemakkelijker worden om ook in onze dagelijkse activiteiten alles met zoveel mogelijk aandacht (meditatief) te doen.

Bijzonderheden
Gedurende het hele jaar, met uitzondering van de schoolvakanties. Een enkele keer valt een bijeenkomst uit i.v.m. bijscholing, vakantie of andere reden.

Begeleiding
Maryvonne Verkerke is gecertificeerd mindfulnesstrainer voor volwassenen (MBSR), kinderen en jongeren (Methode Eline Snel), Mindful Parenting Trainer (Methode Eline Snel), compassietrainer (MBCL) en ACT therapeut.